's Werelds eerste volledig biocomposieten fiets-voetgangersbrug

Afgelopen 27 oktober was het dan zover, en werd ’s werelds eerste volledig biocomposiet fiets-voetgangersbrug gepresenteerd tijdens de Dutch design week in Eindhoven.

 

De nieuwe 14 meter lange voetgangersbrug is geplaatst over de rivier de Dommel op de TU/e Universiteitscampus in Eindhoven en wordt volledig van vlas- en hennepvezels met biohars gemaakt rond een kern van, eveneens bio-based, PLA-schuim. Het wordt hierbij een wereldwijde primeur. De brug is geproduceerd in de hal van het Centre of Expertise BBE lectoraat Biobased Bouwmaterialen bij Spark te Rosmalen. In totaal hebben teams van meer dan 100 studenten, docenten en professionals vanaf september 2016 meegewerkt aan de bouw.

 

Afgelopen maand juni vond een belangrijke stap plaats toen een 2 meter tussenstuk op ware grootte is gemaakt en getest. Hierbij werden verschillende vacuüminfusion productiemethoden getest en werd de voorgenomen productieaanpak op haalbaarheid getest. Om de draagkrachten op te vangen wordt de brug gemaakt van zogenaamd biocomposiet. Het biocomposiet bestaat in dit geval uit vlas- en hennepvezels in combinatie met biobased epoxyhars. Om het ontwerp te realiseren is er gebruikt gemaakt van een kern van biofoam (PLA schuim) met daar omheen een laagje kurk. Er is gekozen voor biofoam omdat dit gemakkelijk te vervormen is. Het laagje kurk beschermt het biofoam tegen het vervormen tijdens het uithardingsproces van het biocomposiet. De brug is opgebouwd uit 7 segmenten die later aan elkaar versmolten zijn tot één geheel.

Het doel van dit project is om de potentie te onderzoeken van biocomposiet als alternatief voor reguliere constructiematerialen als beton, metaal en fossil-based composieten. Biocomposiet constructiemateriaal biedt in potentie grote voordelen op het gebied van milieu en total cost of ownership. Daarnaast is biocomposiet een mooie kans voor het stimuleren van de lokale economie door onder andere de lokale teelt en verwerking van vlas als basismateriaal voor het biocomposiet.

 

De brug is het resultaat van het 4TU Lighthouse onderzoeksproject "B3: Fully Bio-Based composite pedestrian Bridge” in samenwerking met, het al langer lopende, via de SIA gefinancierde, Biobased brug onderzoeksproject (www.biobasedbrug.nl). Hierin participeren o.a. de Hogescholen Inholland en Avans, de TU/e maar ook diverse innovatieve MKB bedrijven. Het projectconsortium voor het 4TU project is samengesteld uit TU Eindhoven (projectleider), TU Delft, NPSP B.V. en het Centre of Expertise Biobased Economy.