(Oost-Texas)

Deze 2-traps compressorpomp is compatibel met vele modellen compressoren zoals Porter Cable en Sanborn, Black Max, Coleman en Devilbiss.

Pomp B5900

Mijn compressor begon luide, ploffende geluiden te maken toen hij aan stond. Dit was het eerste teken dat er iets mis was. Na wat zoeken en luisteren vond ik het veiligheidsventiel (overdrukventiel) in de intercoolerbuis.

De compressor leek perfect lucht te pompen en het ploffende geluid van de ontlastklep was slechts ongeveer 125 PSI, dus ik dacht ten onrechte dat het een slechte klep was. Dus bestelde ik een nieuwe met dezelfde ontlastdruk (65 psi). Nou, toen ik de nieuwe installeerde toen hij binnenkwam, snapte je het?.. Het begon te ploffen met dezelfde druk, dus ik wist toen dat er iets ernstigers aan de hand was. Ik was buiten mezelf, want ik had deze compressor ( Kobalt 364 Liter 2 stage, 5 HP ) net 3 jaar eerder van Lowe’s gloednieuwe gekocht. De compressor werkt slechts 35-40 uur, of minder. En de garantie liep af op 3 jaar, dus? ?

Het mislukte de eerste keer dat ik het probeerde. De vorige trainingen waren korte oppompbeurten en vereisten niet vaak oppompen. Bij deze gelegenheid was het heet in de winkel, waarschijnlijk 85 tot 90 graden, en ik gebruikte een zandstraalmachine die de compressor vrijwel een uur of langer continu liet draaien terwijl ik aan het stralen was.

Ik wil hier een punt maken. De compressor is gloednieuw aangekomen. Het werd opgezet om te snijden bij 145 PSI en te stoppen bij 177 PSI. De hele tijd dat ik de compressor had, dacht ik dat ik die druk moest verlagen, omdat ik bijvoorbeeld niet zoveel druk nodig had, en ten tweede voelde ik dat boven 125 psi de compressor en de elektromotor moeizaam werkten veel moeilijker om die 175 psi druk te bereiken. Maar je weet dat achteraf zien nauwkeuriger is. Na het vervangen van de ontlastklep heb ik de instellingen van de luchtdrukregelschakelaar aangepast om de inschakeling te verlagen naar 95 en de uitschakeling naar 125. Hier begon het ploffende geluid te ontstaan. Dit was slechts tijdelijk, zodat ik de compressor enkele maanden langer kon gebruiken.

in de tussentijd stond ik op het punt om deze compressorpomp te repareren en had het gevoel dat het goed geld naar slecht geld zou gooien, omdat het al na slechts een paar uur gebruik was mislukt, en er geen garantie zou zijn dat het niet goed zou falen weg als het gerepareerd is. En ik heb gemerkt dat zelfs Kobalt is gestopt met het gebruik van deze compressorpomp op hun 364 liter compressoren. Dat zegt veel.

Na een tijdje over het probleem nagedacht te hebben, kwam ik tot de conclusie dat een intercoolerbuis mogelijk overladen is. Dit kan gebeuren als de inlaatklep aan de hogedrukzuigerzijde defect raakt of een koppakking tussen twee zuigers defect raakt, waardoor hogedruklucht in de intercoolerbuizen kan ontsnappen.

Rond deze tijd vond ik een fatsoenlijke, of dacht destijds dat het een fatsoenlijke koop was voor een gebruikte 2-traps Champion R15B-compressor. Deze compressoren waren goed bewezen en de kwaliteit was top. Een gloednieuwe Champion-compressorpomp wordt verkocht voor meer dan honderd dollar. De betere pompen hebben een beter ventielsysteem, dus heb ik die gekocht. Er waren wat problemen, maar dat is een ander verhaal.

Na maanden van uitstel heb ik eindelijk besloten om de Kobalt B5900 pompen te repareren. Ik dacht dat ik enkele van mijn bevindingen en technieken zou delen voor een top-reconstructie.

De demontage bracht het volgende aan het licht:

in goede staat, zonder slijtage of vervorming. Ik heb voorzichtig het pakkingmateriaal van beide klepplaten verwijderd en ze een uur of zo in benzine geweekt, daarna droog geblazen en opzij gezet.

De zuigers en cilinderwanden zien er geweldig uit, dus ze werden met rust gelaten.

De kop zag er goed uit en werd gecontroleerd op schade en opzij gezet voor hergebruik.

Een opgeblazen koppakking was de boosdoener tussen de inlaat- en uitlaatzijden van de hogedrukzuigerpoorten en de bovenplaat. Opmerking: Dit is een echt zwak punt in dit ontwerp, omdat de enige druk die door de kop op deze pakking kan worden uitgeoefend, alleen is wat de dunne klepplaat aankan voordat deze buigt of kromtrekt.

Echt een slecht ontwerp naar mijn mening. De levensduur van de compressor is erg laag. In mijn geval geloof ik dat de vraag naar zandstralen en een uur lang of meer continu draaien op een warme dag zorgde voor een behoorlijk hete compressor, en ervoor zorgde dat het plaatmetaal van de klep heet genoeg werd om te buigen en enigszins te vervormen, waardoor het zwakke punt tussen de twee zuigers poorten verzwakken en lucht onder hoge druk door de koppakking naar de poort met lagere druk laten blazen. Dit is blijvende schade die niet weggaat, zelfs niet als de compressor afkoelt.

Alvorens een nieuwe pakkingset te installeren en weer in elkaar te zetten, geloof ik dat het absoluut noodzakelijk is om de contactvlakken van de kop en de klepplaat echt te onderzoeken om er zeker van te zijn dat deze een nieuwe pakking kan accepteren, zonder direct uit te blazen bij gebruik. Er zijn foto’s bijgevoegd die laten zien hoe u een richtliniaal over de zwakke plek van de kop of klepplaat gebruikt. Onder de richtliniaal wordt een voelermaat geplaatst. Als je zelfs maar een voelermaat .002 tussen de richtliniaal en de kop of klepplaat kunt steken, moet je de klepplaat weggooien en een nieuwe klepplaat kopen. op de een of andere manier opnieuw opgedoken worden of een nieuw hoofd kopen.

Op deze foto’s, hoewel de voelermaat zich onder de richtliniaal bevindt, is deze alleen voor demonstratiedoeleinden. Er was geen speling op de mijne, wat wijst op een vlak oppervlak. Mijn klepplaat en kop hadden geen kromtrekking. Door beide tegen het licht te houden met de richtliniaal eroverheen kwam er geen licht onder, als een tweede bron van controle.

Let op: deze onderdelen zijn duur. De klepplaatassemblage verkoopt voor dollars, en de kop- en cilinderpakkingen zullen u een andere terugbrengen voor dollars. Ik weet zeker dat een nieuw hoofd uit het zicht zou zijn.

Er zijn drie pakkingen tussen de kop-, boven- en klepplaten. Daarom heb ik ervoor gekozen om de kopbouten in twee fasen aan te draaien, eerst de 2 middelste bouten, daarna de vier buitenste bouten in een kruiselings patroon, eerst met een koppel van 5 kg en vervolgens met een eindkoppel van 9 kg, gebaseerd op SAE GRADE Aanhaalmoment 5 bouten van 14 kg. Ik heb geen koppelspecificaties van pompfabrikanten, dus ik moet uitgaan van de boutmaat en hardheid, wat een 3/8, 16 tpi geharde kopbout is. Ik heb de hoeveelheid koppel met 33% verminderd omdat ik te maken heb met aluminium kop en cilinder, en aluminium zet veel uit als het warm is, en er moet aandacht worden besteed aan aanhaalmomenten. (Ik heb dit geleerd van het herbouwen van vele, vele VW- en Porsche-motoren in mijn jonge jaren) Als ik te maken had met een gietijzeren of stalen kop en cilinder, zou ik waarschijnlijk voor het volledige koppelaanbeveling gaan.

Boring grote zuiger 4.125

Boring kleine zuiger 2.162

Slag 2.190

Verplaatsing lagedrukzuiger 29.267 CU INVerplaatsing hogedrukzuiger 8.039 CU IN

___________________

b5900
door: Anoniem

Een van uw problemen hier die ervoor zorgt dat de pomp en motor oververhit raken, en het blazen van de koppakking, is dat hoewel een motor continu is geclassificeerd, deze nog steeds een belastingsclassificatie heeft die de pomp nodig heeft om te rusten.

Ik heb een compressor en dezelfde pomp.

Je kunt deze pups meestal berekenen met een efficiëntie van 65% en een belastingsclassificatie (ja, ook al is de nominale continuïteit) en de pomp moet rusten. 4 een uur, dat is 75% en rust dan voor de andere 25% van de beoordeling. Dit geeft je 45 minuten werktijd, daarna ten minste 15 minuten rusttijd per uur.

Ik zandstraal elke dag.. Ik heb de b5900-pomp lang geleden buiten dienst gesteld vanwege zware stressoperaties..

De b5900 pomp is eigenlijk een licht gebouwde pomp met vingerventielen/reed-ventielen. Ze zijn inferieur en veel duurder. Zo kan de opgeblazen pakking ontstaan.

Terry, bedankt
door: Wayne

Terry,
bedankt voor het antwoord. Laat me je eerst vertellen wat de compressor moet doen. De primaire functie is om mijn luchtschuurmachines te laten werken. Twee met een minimum van 4CFM elk met elk 90 PSI. Als ik de compressor beperk tot 125PSI, heb ik dan echt een tweetrapspomp nodig? Er zijn veel eentrapspompen die veel goedkoper zijn. Een 5HP 145PSI pomp is een voorbeeld.

________________

Luchtstroom vereist
door Terry

Wayne,

Ik geloof in het laag houden van de luchtdruk, zelfs op een 2-traps pomp. Vooral de goedkopere. Zoals de B5900. Voorbeeld: ik heb eigenlijk een Champion-luchtcompressor met de R15B-pomp, eigenlijk de hele Champion-opstelling, Champion-tank en accessoires. Hoewel die compressor gemakkelijk 175 psi aankan, kocht ik een Puma 125 psi luchtdrukschakelaar en verving ik de originele 175 psi-schakelaar, omdat ik geen gereedschap heb dat meer dan 125 psi nodig heeft, en de elektriciteitsrekening voor de extra versterkers de motor trekt in bij 145 psi en schakelt uit bij 175 psi in vergelijking met starten bij 90 psi en uitschakelen bij 125 psi is heel duidelijk. Zoals hierboven vermeld, trekt de motor 22 ampère bij hogere drukken en 12 ampère bij lagere drukken.

Een hoogwaardige eentraps 2-cilinderpomp met een minimum van 125 tot 140 psi zou een goede keuze zijn. Let echter op de luchtstroomwaarden bij 90 PSI. U zou geen kleine 2-cilinderpomp kunnen gebruiken die 145 PSI produceert en een lage luchtstroom heeft.

Ik denk dat het echt neerkomt op wat je je kunt veroorloven. Word niet te goedkoop. Als je 2 schuurmachines gebruikt die 4 cfm samen bijna continu nodig hebben, heb je een pomp nodig die de concurrentie voor kan blijven. Je wilt niet dat het te heet wordt dat je er problemen van krijgt, zoals de B5900-pomp deed.

Het komt erop neer dat ik niet zoveel aan die pomp zou uitgeven. Het zou opnieuw mislukken de eerste keer dat het echt heet werd. Het ontwerp van de kop is gewoon te slecht.